Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Preprava, doprava a špedícia - časť I. - NAKLÁDKA

Preprava, doprava a špedícia - časť I. - NAKLÁDKA

Portál Profivodic.sk Vám v najbližšej dobe prinesie zamyslenia a prípadové štúdie ohľadom predchádzania sporov a reklamácií, ktoré vznikajú a žiaľ, stále aj vznikať budú v oblasti prepravy, dopravy a špedície. Autorom článkov je Milan Čech, súdny znalec v oblasti dopravy. Sporom a reklamáciám sa nevyhneme, ale môžeme minimalizovať ich vznik.

V dnešnej úvodnej časti by som rád rozobral tému NAKLÁDKY.

Pri celom zložitom procese dopravy materiálu z nakládky po vykládku si je potrebné uvedomiť tieto aspekty:

- Dohodu o spolupráci uzatvárajú konatelia firiem alebo vedúci logistiky či dopravy. Od koho však všetko závisí, sú vodiči a skladníci, ktorí spolu fyzicky "uzatvárajú a konajú" obchod. Obaja sú pri nakládke aj vykládke. Hlavne od toho, ako sú tieto dve želiezka v ohni fundované závisí, či sa predíde reklamácií, alebo nie.

- Ak budete so svojimi vodičmi pravidelne hovoriť, získate konkurenčnú výhodu a pomôžete predchádzať rôznym kritickým situáciám. Skúste Vašich vodičov aspoň 1x mesačne vyspovedať, s akými problémami sa pri nakládke a vykládke stretávajú. Verte, že toho môže byť veľmi veľa. Od "sprostého" a arogantného skladníka až po problémy s nakládkou (dlhá, komplikovaná, zle naložený a upevnený materiál, vodičovi nedovolili byť pri nakládke...).

Takto si spravíte prehľad o situácií a na jednaní s obchodným partnerom môžete otvoriť aj túto tému ako možnosť zlepšenia spolupráce.

Ak je nakládka alebo vykládka v medzinárodnej cestnej doprave v aspoň jednom štáte, ktorý je členom dohovoru CMR, platí pre ne tento dohovor. Vodič nie je odborník na tovar - tovaroznalec.

Vodič nemusí ani nemôže poznať všetky materiály, ich vlastnosti, ťažiská atď. Preto je úlohou prepravcu (ten tovar pozná, pozná aj jeho balenie), resp. zamestnancov - skladníkov, aby tovar zodpovedne a hlavne bezpečne naložili na vozidlo. Odporúčam, aby bol pri nakládke vždy aj vodič a podľa hmotnosti jednotlivých paliet upozorňoval, kam má ísť ktorá paleta vzhľadom na jej veľkosť (ťažisko) a hmotnosť, aby sa neprekročili nápravové tlaky.

Je veľmi dôležité, aby vodič kontroloval nakládku, počítal naložené kusy paliet, prípadne sa ešte pred ňou presvedčil, či nie je náhodou viditeľne poškodená (napr. roztrhnutá plachta, toto by vodič mal aj zapísať). Pri rovnocennom partnerskom vzťahu by to nemal byť problém.

Pozor! Vodič nepočíta kusy na prepravnej jednotke (palete). Nie je možné, aby napr. počítal malé krabičky skrutiek a počet skrutiek v nich, či vriec pracích práškov. Tieto údaje ani nemajú čo robiť v CMRke (ak, tak v dodacom liste). V CMRke však je iba údaj o počte paliet.

Vodič teda zodpovedá za nepoškodenú zásielku a počet paliet / prepravných jednotiek, ktoré logicky dokáže bezproblémovo spočítať.

Problém nastane, ak vodičovi nedovolia byť pri nakládke. Je potrebné si uvedomiť, že aj skladník v mieste nakládky je iba človek a možno má na sklade manko. Ak vodič nebude prítomný na nakládke a pokiaľ túto skutočnosť nezapíše do CMRky ako poznámku a ak bude chýbať pri vykládke tovar, ide to na triko vodiča (pokiaľ sa nevyviní). Predstavte si plný kamión LCD televízorov. Ak jedna paleta chýba (riešil som aj takýto prípad), je v záujme vodiča, aby túto situáciu riešil a nenechal so sebou "zametať"!

Týmto by som ukončil prvý článok a budem veľmi rád, ak sa k nemu nižšie vyjadríte. Prípadne doplníte o Vaše postrehy alebo napíšete, ktorú tému by bolo dobre rozobrať.

V ďalších dieloch by som chcel rozobrať prepravu, vykládku, zodpovednosti, upevňovanie a ukladanie materiálu vo vozidle a manipuláciu, CMR, AETR, ADR, ATP, Incoterms...

Autor článku Milan Čech je súdnym znalcom v odbore Preprava, špedícia a zasielateľstvo.

Viac na sudnyznalec.com

Nakládka

Som zasadne proti, aby vodič po odkrúteni napr. 4 hod za volantom utekal ťahať 500 kg palety nejakemu lenivému skladníkovy do skladu, alebo nakladať a dodrbany isť ďalšie 4 hod. Bohužiaľ je to tak a odsek z pracovnej zmluvy, že vodič je povinný byť nápomocný pri nakládkach a vykládkach si vätšinou pletú s tým, že je povinný nakladať a vykladať. Po ďalšie nieje to len na slovensku, alebo v čechách. Veľa firiem to takto robia aj napr. v holandsku. Pristavíš na rampu, vyfasuješ paleťak a vykladaj, ale tam ti dajú aspoň elektrický a nie ako som poslednýkrat dostal v Sp. N. Vsi bez kolieska, že vraj su palety ľahke a iny nemaju.

Pomoc vodica pri nakladke

Dobry den,
po case som opat narazil na tento portal.
Vodic je zamestnanim profesionalny sofer. Jeho praca je soferovanie a bezpecne dorucenie tovaru z miesta nakladky po miesto vykladky. Ani na tachografovych kotucoch nie je "pomoc pri nakladke/ vykladke".
Nikde okrem nas a CZ som sa nestretol s tym, ze by vodica nutili nakladat/ vykladat ci inak pomahat pri tychto cinnostiach. Kontrolovat, pocitat... to ano.
Vezmite si situaciu, ze vodic naklada napr. LCD TV. Co ak mu spadnu z paletaku? Kto zaplati skodu? Za nakladku/ vykladku zodpoveda odosielatel, ktory pozna tovar a vie ho odborne manipulovat.
Pekny den.
www.sudnyznalec.com

Nikdy sa mi nestalo, aby som

Nikdy sa mi nestalo, aby som nakladal nejaky špecialny tovar, napr. lcd, tlačiarne, pc. Toto vždy nakladali skladnici. Tak isto nenakladaju vodiči žeriavom a inymi špecialnymi zariadeniami. ALE ja osobne napr ked vykladam tovar v skladoch nejake palety tak sa opytam či to možem sam vyložiť. A prečo? pozrite sa na vodičov cca 40-50 ročných. Všetci maju bruchá a skro každý ledva chodí. Preto ked sedím za volantom celý den tak mi trochu pohybu nezaškodí

...lacko...

...TAK SA POHIBUJ NA čERSTVOM VZDUCHU,A NIE V SKLADE...RAD BY SOM TA VIDEL PRI URAZE,KED TY VYKLADAS TOVAR...A KVOLY TAKYM INICIATIVNIM VODICOM TO UZ ZACNU BRAT NORMALNE,ZE VODIC VYKLADA...ZMEN POVOLANIE NA ZAVOZNIKA...
...INICIATIVNY BLAZON JE HORSI,AKO STRANICKY NEPRIATEL...ASITAKNIJAK...

Výborná aktivita

Už sa teším na ďalšie články.Poučné

NAKLÁDKY

Zaujímavé a poučné. Dobrý článok, som o niečo chytrejší a teším sa na ďalší. Mňa osobne by zaujímalo či je povinnosťou šoféra MKD nakladať/vykladať tovar v sklade paletovým vozíkom.Začína byť trend že šofér nakladá-šoféruje-vykladá-šoféruje... a skladník len orazi papiere.

Nazdar

No práve sme sa o tom bavili na colnici v Smolensku.Jeden chlapík zo Slovenska mi vravel,že je na to zákon,ktorý vodiča chráni pred nakladaním a vykladaním,čiže my nemáme ani nakladať a ani vykladať,lenže na Slovensku sa to veselo obchádza. Ja som viezol z Bolerázu do Milina pod Moskvou,ale vozíkov som sa ani nedotkol.Len pristaviť vozidlo k rampe.

radop

a povedal ti kolega aj v akom zákone sa to nachadza.Lebo ja o takom zakone neviem ,dokonca to dávaju aj do pracovných zmluv ,že vodič ma povinost nakladat a vykladat

Sevas

Vieš čo,nepovedal mi to,ale ak by si mal o to dosť veľký záujem,skúsim to zistiť. Nie sme síce kolegovia,stretli sme sa v Smolensku na colnici,ale kontakt naňho mám,tak mi daj vedieť na radop@windowslive.com.

Pre Admin

Zdravím Admin, kedy už bude ďaľší diel tohto článku? :)

b