Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Porušuj predpisy, inak dostaneš výpoveď!

ImageMnoho slovenských vodičov z povolania je nútených porušovať predpisy. Konkrétne predpisy stanovujúce maximálny čas, ktorý môže vodič stráviť pracovne za volantom (za deň, za týždeň) a zároveň minimálny čas určený na prestávky počas jazdy. K tomuto porušovaniu ich nútia ich zamestnávatelia. Podľa výsledkov ankety portálu Profivodic.sk sa to týka až 79,3 % profesionálnych vodičov! 

Zdá sa, že pre naše dopravné firmy sa podvody s výkazmi práce, či iné porušovania zákonov stali bežnou praxou. Tieto firmy sa často svojim zamestnancom, vodičom - či už priamo alebo nepriamo - vyhrážajú, že ak nebudú porušovať predpisy o pracovnom čase, tak ich jednoducho prepustia. V čase rastúcej nezamestnanosti im takéto praktiky zjavne "prinášajú ovocie". Mnohí vodiči totiž v obave zo straty zamestnania radšej mlčky prijmú takéto "pravidlá". A nemožno sa im čudovať. Často nemajú na výber - ak chcú z niečoho živiť seba a svoje rodiny, splácať pôžičky, či hypotéky... Pokiaľ sa tento problém nezačne riešiť kolektívne, individuálny odpor zamestnancov prinesie len opak toho, čo chceli - namiesto zlepšenia pracovných podmienok dostanú výpoveď:

„Keď šéf videl, že som zopárkrát potiahol cez povolený denný limit, chcel odo mňa, aby som ťahal aj cez povinné odpočinky. Keď som začal odmietať, za odmenu som dostal výpoveď.“ - zdôveruje sa nemenovaný vodič.

Výsledkom sú unavení, nedostatočne oddýchnutí vodiči. Predpisy o pracovnej dobe pre vodičov však nie sú samoúčelné. Nie je snáď treba nikoho presviedčať o tom, že u fyzicky a psychicky vyčerpaných vodičov je vyššia pravdepodobnosť, že spôsobia dopravnú nehodu. V konečnom dôsledku teda na chamtivé, bezohľadné a predpisy obchádzajúce chovanie zamestnávateľov doplácajú všetci účastníci cestnej premávky. Smutné je tiež to, že ak sa nakoniec stane nehoda, ktorú zapríčiní vyčerpaný vodič v dôsledku únavy, plná zodpovednosť za túto nehodu padá len na jeho plecia.

Čo by mali vodiči z povolania robiť, ak sa chcú proti takémuto postupu brániť? Zamestnanec môže napríklad podať sťažnosť. Sťažnosť sa však podáva zamestnávateľovi. Ten je síce tým pádom povinný túto sťažnosť prešetriť a vykonať nápravu, avšak zamestnanec môže niekedy len veľmi ťažko dokázať, že ho jeho nadriadený slovne nútil k nepovoleným nadčasom. Navyše, nie je, žiaľ, nič nezvyčajné, že takýto zamestnanec dostane následne výpoveď z "celkom iných dôvodov" alebo proste bezdôvodne. A je jasné, že v takom prípade nemá reálnu šancu dokázať, že tá výpoveď bola len "pomstou" zamestnávateľa za sťažovanie si. Image
Druhou možnosťou je podanie podnetu na inšpektorát práce. Opäť však nastáva rovnaký problém s dokazovaním nútenia k nepovoleným nadčasom. Individuálna snaha dáva vodičom len malú šancu uchrániť si svoje práva. Túto šancu je možné zvýšiť kolektívnym postupom viacerých profesionálnych vodičov.

Nedostatočné sú tiež systémové opatrenia zo strany štátu - minimálne by sa zišli napríklad častejšie kontroly dopravcov. Zlepšeniu situácie nepomáhajú ani vodiči, ktorí porušujú predpisy o pracovnom čase dobrovoľne - motivovaní napríklad vyššími odmenami. Opäť je však chyba jednoznačne na strane zamestnávateľa, ktorý by nemal žiadne porušovanie predpisov dovoliť, nieto k nemu ešte svojich zamestnancov navádzať.

Nezabúdajme, že téma nadčasov sa netýka len profesionálnych vodičov a ich zamestnávateľov. Týka sa nás všetkých. Každá ďalšia tragická dopravná nehoda spôsobená unaveným vodičom, v ktorej stratíme niekoho blízkeho alebo sa jej sami zúčastníme môže byť hrozivým pripomenutím tohto faktu. Tých takmer 80 % účastníkov ankety portálu Profivodic.sk je totiž varovné číslo.

 

 

Autor: Maroš Solčanský

Mozno sa mylim opravte ma ...

Ale ja si myslim,ze by pokuty za prekrocenie AETR by mal platit zamestnavatel. Nie vodic. Ak by policajti lapli vodica ktory si to sviha cez kolecka tak jednoducho pokutu naparit firme ktora vlastni auto a vlastne je povinna kontrolovat vykony svojho zamestnanca a sankciovat ho.Ak by to boli palky v tisicoch eur tak by sa hned zabudlo nutit auta jazdit ak su vyjazdene.Myslim to v tvare dispecer - vozidlo.
Podla mna zohnat pracu na auto typu dnes naloz a zajtra vyloz vie kazdy co ma dieru v zadku.A nemusi sa volat dispecer alebo disponent alebo ako im nadavaju.
Pracujem pre Cesku firmu ktora ficala stylom ber si zlty a zloz to .. respektive tu mas papier , jeden druhy, treti .. na jednu prepravu. Vieme co to znamena. No stacilo aby bol 2x v telke a uz sa jazdi na AETR, nikto nikoho nikde nenuti .. proste pohoda. Ale zas tym kazia dvoj trojkartovy , magnetovy a tak. Serie ma, ze v Polsku plati iny AETR ako vo zvysku unii. Napriklad ak je prerusena 11tka pauza skor ako prejde aspon 9 hodin tak je to v Polsku na pokutu (Mandat) a nikto debilneho poliaka nepresveci ze vedla mna horel kamion a musel som sa preparkovat nech nezhorim snim. Kdez to Francuz alebo Nemec stym problem vobec nerobi.
-------------------------------------------------------
Ale uz som odbocil... u nas je mozne aj to ze zarabame 300 E na vyplate .. nech to skusi Rakusky zamestnavatel tak uviest na danovom , hned ma kontrolu ci je to normalne.
Ale pokial budu vlivny ludia vo vlade vlastnit dopravne firmy (vieme ktore) tak sa to ani nezmeni ..
isli by sami proti sebe , vytvorili si tu uzasne podnikatelske prostredie.
Ako pisem pokutu by policajti mali vypisovat na firmu a nie na sofera. Lenze ked su vodici hlupi? Mna stale udivuju Cesky kolegovia , jazdi nonstop plati pokuty odratava body. Teraz som ho stretol je bez vodicaku sedi doma bez roboty , sef mu vravel neboj vodicak vybavime keby nieco .. nieco prislo a na jeho miesto prisiel dalsi.
Hlupak si neda povedat ..

Porušovnie AETR

Nemyslím si že na vine sú vodiči, ktorí porušujú uvedený predpis,kolegovia si chcú udržať len miesta a preto jazdia cez ,,krúžky,, neuvedomujúc si dôsledky pri spôsobení dopravnej nehody. Zamestnávateľ dá od teba ruky preč a dôsledky si ponesieš sám.
Vina je na kontrolných orgánoch, ktorí nevykonávajú dôsledne to na čo sú určené... Toto nie je právny štát a tak to aj u nás funguje, keď majiteľ veľkej firmy má peniaze tak môže prakticky všetko a na nejakú kontrolu kaš...
Aj ja osobne som musel zanechať prácu profesionálneho vodiča aj keď ma táto práca veľmi bavila a vykonával som ju naozaj rád. Ale už ma nebavilo neustále vysvetľovať dispečérom že nemôžem pokračovať v jazde pretože už som vyjazdený.
A ešte jedna vec, Inšpektorát práce je štátom platená organizácia, ktorá si vôbec neplní povinnosti vyplývajúce z ich názvu a pokiaľ aj udelí pokutu tak len chudákovi vodičovi, ktorí chce uživiť rodinu a platí nekresťanské splátky za hypotéku atď.. Prečo neudelí vysokú pokutu aj zamestnávateľovi, ktorý núti či už priamo alebo nepriamo jazdiť vodiča cez ,,krúžky,,.

Jang

na vine su vodici

pricinou tohto stavu su vodici, ktori na tieto podmienky pristupuju a podavaju dobre vykony. Keby len velmi malo vodicov bolo ochotnych porusovat tieto predpisy, samestnavatelom by sa neoplatilo tym ostatnym hrozit prepustenim.

b