Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Od roku 2013 budú mať vodičské preukazy obmedzenú platnosť

Ministerstvo vnútra predložilo do medzirezortného pripomienkového konania novelu zákona o cestnej premávke. Rezort ju vypracoval na základe potreby úplného prebratia smernice o vodičských preukazoch, čo nebolo poslednou novelou zabezpečené v plnom rozsahu.

 

 

Novela zavádza obmedzenú platnosť vodičských preukazov pre skupiny jednotlivých vodičských oprávnení.

  • vodičské preukazy pre skupiny AM, A1, A2, A, B1, B, BE a T budú platiť 15 rokov
  • vodičské preukazy skupín C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE budú platiť 5 rokov
  • vodičské preukazy držiteľov nad 65 rokov budú platiť 2 roky 

Novo sa vymedzuje okruh vodičov, ktorí budú pri vedení vozidla povinní mať pri sebe doklad o zdravotnej a psychickej spôsobilosti. 

Pôjde už prevažne len o vodičov vozidiel skupiny B, ktorí ich používajú na špecifické účely /autá s právom prednostnej jazdy, pošta, zásielkové služby a pod./. Ostatní vodiči, ktorí túto povinnosť majú v súčasnosti, budú mať údaje o platnosti dokladov týkajúcich sa zdravotnej a psychickej spôsobilosti premietnuté v platnosti vodičského preukazu na skupiny C, D a iné. 

Ustanovuje podmienky na výmenu platných vodičských preukazov.

  • u držiteľov skupín C a D bude podmienená preukázaním zdravotnej a psychickej spôsobilosti
  • vodiči starší ako 65 rokov budú musieť preukázať zdravotnú spôsobilosť

Zostane tak zachovaný súčasný princíp, podľa ktorého zákon nenúti podrobovať sa pravidelných lekárskym prehliadkam a psychologickým vyšetreniam všetkých držiteľov týchto skupín ale len tých, ktorí vozidlá reálne vedú. Ponechanie platnosti skupín C a D zostáva na vodičovi. 

Princíp sa bude uplatňovať pri výmene aj obnove vodičských preukazov vydaných na Slovensku aj v zahraničí. 

Novela zákona spresňuje preskúmavanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti. 

Túto povinnosť budú mať aj naďalej tí, ktorí nesmeli viesť motorové vozidlo na základe rozhodnutia súdu /trest zákazu činnosti/.  

Novinkou je, že z tých, ktorí dostali zákaz ako sankciu v správnom alebo disciplinárnom konaní iba tí, ktorí závažne porušili niektoré pravidlá cestnej premávky /napr. jazda pod vplyvom alkoholu, prekročenie rýchlosti, prejazd cez križovatku na značku Stoj, daj prednosť v jazde, nedanie prednosti v jazde, jazda v protismere/.  

Všetky vodičské preukazy vydané pred 19. januárom 2013 sa budú musieť vymeniť do roku 2023 /preukazy vydané do 1. mája 2004/, resp. 2030 /vydané medzi 1. májom 2004 a 18. januárom 2013/. Povinnosť výmeny vyplýva zo Smernice o vodičských preukazoch. 

Držitelia vodičských preukazov, ktoré po roku 2013 nebudú platné viac ako 2 roky, budú v rámci jeho výmeny povinní absolvovať preskúšanie odbornej spôsobilosti.  

Novela tiež zavádza možnosť vydania tretej tabuľky s evidenčným číslom na upevnenie na nosič bicyklov namontovaný na spájacie zariadenie vozidla.  Tabuľka sa tak nebude musieť premiestňovať z vozidla na nosič bicyklov.  

Novela zákona o cestnej premávke mení aj zákon o správnych poplatkoch.  

Za vydanie dokladov pri zmenách nezavinených občanmi sa správne poplatky vyberať nebudú. Zavádza sa však nový poplatok za doručenie osvedčenia o evidencii vozidla časť 1 na adresu určenú držiteľom vozidla /3 eurá/ a vydanie tretej tabuľky s evidenčným číslom na nosič bicykla /16,50 eur/.  

Novela zákona by mala byť účinná od 1. marca 2011. Ustanovenia týkajúce sa výmeny a platnosti vodičských preukazov budú účinné od 19. januára 2013.  

NO NEVIEM KDE ZACAT ALE TEN

NO NEVIEM KDE ZACAT ALE TEN KDO TEN NAVRH DAL A SCHVALIL ASI VZIVOTE NEJAZDIL,a omedzenie vodicaku na 5 rokov plus doktor a psycho testy je 100e priblizne a ked vas okradnu ako mna nedavno ze som prisiel o vsetky papiere a strjnicaky tak je to ozaj supa,a dalej naco som si rozsiroval skupinu na C a T .KTORE MA STALI ESTE VTEDY PRIBLIZNE 900e ked mam viac problemov ako predtym a je to nakladnejsie .ktory somar tieto veci vymysla trpi nejakou psychickov poruchou on a uz ked ho to napadlo a chcel zarobit ,tak skor mi pride logicka hromadna doprava ,autobusy a podobne.a este vam na policii povedia ked nemate zdravotne a psycho testy vodicak na skupinu C VAM NEDAME .BOZE ODSTAVTE MOCHOVCE VAH A DUNAJ A NECHAJTE SI CELE SLOVENSKO TU FAKT CLOVEK UMRE MLADY LEBO TU KED CLOVEK NIECO VYBAVUJE JE TO AKO V KOCURKOVE.

Dotaz

Chcem sa opýtať prečo sa zdravotne a odborne spôsobilému vodičovi osobného motorového vozidla po 65 roku života bude vydávať riadičský preukaz len na dva roky. Viem pochopiť požiadavku zdravotných kontrol, alebo návrhu na požadované povinné školenia o dopravných predpisoch trebárs každé dva roky. Nech sa navrhovateľ, alebo navrhovatelia tohto zákona na mňa nehnevajú, ale návrh mi pripadá ako obyčajná buzerácia a šikanovanie a diskriminácia. Na západe odkiaľ si naši navrhovatelia zákonov berú vzor, jazdia seniori aj po osemdesiatom roku života tak, že si aj mladí vodiči môžu brať od nich vzor. Nešťastie sa môže na ceste prihodiť hocikomu bez ohľadu na vek, veď v čiernych kronikách prevažujú osoby od 18 do 40 rokov. Ja osobne vzhľadom na vek jazdím veľmi opatrne, lebo viem, že pri nejakej možnej havárii, alebo inej nepríjemnosti na ceste by som mohol byť neobjektívne posudzovaný a stíhaný. Predpokladám, že všetky vybavovania nového vodičského preukazu každé dva roky budú stáť kopu peňazí čo je pri našich slovenských dôchodkoch totálna diskriminácia. Určite budú so mnou súhlasiť i iní kolegovia dôchodci. Veď väčšina dôchodcov potrebuje vozidlo predovšetkým k návšteve lekára, na nákupy, alebo v lepšom prípade na výlety, prípadne na návštevu rodiny. Mohol by mi na môj príspevok niekto kompetentný odpovedať. Ďakujem.

b