Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Nedostatok spánku – skutočná nočná mora

Nedostatok spánku – skutočná nočná moraByť za volantom ospalý je rovnako nebezpečné ako požívať za jazdy alkohol. Spoločnosť Volvo Trucks vodičom pomáha, aby boli bdelí, ostražití a mali situáciu pod kontrolou.

Neskoro v noci, počas predĺženej pracovnej zmeny alebo pôsobením monotónnosti otvorenej diaľnice - je mnoho dôvodov pre to, aby ste sa za volantom vozidla cítili ospalí. Nezávisle na príčine môžu byť následky ospalosti tragické. Percento nehôd spôsobených unavenými vodičmi sa podľa jednotlivých štúdií líši, v priemere je to približne medzi 15 a 60 %. Výskumy tiež preukazujú, že následky tohto typu nehôd sú často mnoho vážnejšie ako pri kolíziach spôsobených inými dôvodmi, pretože reakčná doba je predĺžená a vodič nepodnikne záchranné manévre včas.

Na smrť unavený

„Bolo preukázané, že šoférovať pri únave je rovnako nebezpečné ako šoférovať s alkoholom v krvi," hovorí Torbjörn Åkerstedt, výskumník fenoménu spánku a profesor Karolínského inštitútu Štokholmskej univerzity.

V priebehu svojho výskumu umiestňuje profesor Åkerstedt unavené osoby do simulátora riadenia, aby mohol študovať, ako reagujú za volantom. Mnohé z testovaných osôb upadajú po prvých klasických príznakoch, ako sú ťažké očné viečka a zívanie, do stavu, ktorý je známy ako mikrospánok. Pri ňom si na niekoľko sekúnd zdriemnu - často bez toho, aby si to vôbec uvedomovali. Spoločnosť Volvo Trucks vyvinula systém Driver Alert Support (DAS, podpora výstrahy vodiča), ktorý je založený na snímačoch, ktoré monitorujú zmenu smeru jazdy vozidla. Pokiaľ vodič preukazuje takéto známky únavy, ako sú nevyrovnané alebo trhané riadenie, vyšle systém zvukové varovanie a vizuálny signál.

„Pokiaľ šoférujete dobre, systém je pre vás neviditeľný," hovorí Peter Kronberg, ktorý viedol technický vývoj systému DAS pre spoločnosť Volvo Trucks. „Nie je nič, čo by vyžadovalo vašu pozornosť alebo čo by vás zbytočne rozptylovalo pri jazde na diaľnici. Pokiaľ o sebe dá vedieť, je to len z dobrého dôvodu - aby vás varoval, že ste na diaľnici v ohrození a že je čase s tým niečo urobiť."

Avšak schopnosť riadiť je okrem samozrejmých následkov skutočného upadnutia do spánku ovplyvňovaná ešte ďalšími vplyvmi.

„Vaša myseľ je pomalšia, trvá vám dlhšie niečo si zapamätať, je pre vás ťažšie naučiť sa nové veci a pomalšie reagujete na jednoduché podnety," tvrdí profesor Åkerstedt. „Štúdie tiež preukázali, že strácate kontrolu nad svojimi emóciami. To, že ste emocionálne nevyrovnaný, nie je za volantom vhodné, pretože to zhoršuje váš úsudok."

Zamerané na vodiča nákladných vozidiel
V jednej zo štúdií National Transportation Safety Board (Štátna rada bezpečnosti v doprave) bolo 52 percent nehôd zahrňujúcich jedno vozidlo spôsobené únavou a v 18 percentách prípadov vodič pripustil, že zaspal. Prieskum únavy vykonaný European SafetyNet (Európska sieť bezpečnosti) v roku 2009 odhalil, že 60 percent všetkých vodičov ťažkých nákladných vozidiel už driemoty za volantom zažilo. Viacmenej fínska štúdia* odhalila, že vodiči nákladných vozidiel sú menej náchylní k tomu, aby zaspali za volantom, ako ostatní vodiči a sú účastníkmi menšieho počtu nehôd na prejdený kilometer. Kvôli čistému objemu času, ktorý strávia šoférovaním, sú však dôležitou skupinou, ktorá by sa mala skúmať.

Podľa prieskumov vykonaných spoločnosťou Volvo Trucks prespáva priemerný vodič diaľkovej dopravy 4,6 noci v týždni v kabíne svojho vozidla. A keď sa spoločnosť dotazovala 2 200 vodičov na ich priority týkajúce sa pätnástich rôznych parametrov interiéru kabíny, bolo na prvých priečkach zoznamu pohodlie pri odpočinku a počas spánku. Súčasné predpisy o riadení a odpočinku vodiča nákladného vozidla môžu zvýšiť bezpečnosť iba vtedy, pokiaľ predpísané periody odpočinku skutočne ponúkajú poriadny relax.

„Kvalitné prostredie pre vodiča je jedným z charakteristických znakov spoločnosti Volvo, ale do značnej miery ide tiež o jednu z našich základných hodnôt, o bezpečnosť," vysvetľuje Carl Johan Almqvist, riaditeľ pre bezpečnosť dopravy a produktov spoločnosti Volvo Trucks. „Nevhodne navrhnuté prostredie vodiča má za následok zníženú bezpečnosť dopravy, ale vodič alebo vodička, ktorí sú unavení, pretože zle spali, sú určite ešte nebezpečnejší."

Z tohoto dôvodu spoločnosť Volvo upravila dizajn lôžkového priestoru svojich spacích kabín tak, aby vodiči mohli lepšie spať a tým boli nasledujúci deň za volantom pozornejší. Lôžka sú nastaviteľné, matrace sú dodávané v rôznych stupňoch tuhosti a na výber je rad poťahových látok, aby vyhoveli preferenciám jednotlivých vodičov.

Doprajte si prestávku
Takže čo urobíte, keď pri riadení budete cítiť, že začínate byť unavený? „Ospalosť môže byť odvrátená pitím veľkého množstva kávy alebo zaraďovaním častých prestávok," hovorí profesor Åkerstedt. „Ničmenej po prestávke ste svieži len ďalších asi pätnásť až tridsať minút, a čím viac ste unavený, tým rýchlejšie sa po každej prestávke zase unavíte. Je nesmierne dôležité byť si vedomý svojej únavy, aby ste si mohli zvoliť spôsob obrany skôr, ako bude príliš neskoro."

* Markku Partinen, Kari Hirvonen: Unikuorma. Snoring and obstructive sleep apnoea among drivers of heavy goods vehicles and the effects of sleep deprivation on driving ability (Chrápanie a dočasná obštruktívna zástava dýchania medzi vodičmi ťažkých nákladných vozidiel a efekty nedostatku spánku na schopnosť riadenia). Research and development 1.11.2000 - 15.3.2006. Záverečná správa.

Veda o spánku

Ľudské telo má svoj prirodzený biologický rytmus, ktorý znamená potrebu spánku v noci. V dôsledku toho je kvalita spánku znížená, pokiaľ spíte v denných hodinách.

Najväčšia únava sa dostavuje medzi štvrtou a šiestou hodinou ráno.

Zvýšená únava v dennom čase môže vyplývať z pravidelného vyčerpania následkom práce v zmenách alebo z nedostatočného spánku.

Pokiaľ máte podozrenie, že vaša denná únava má zdravotné príčiny, navštívte lékára.

Štúdie preukazujú, že spánok je nemožné si ukladať. Dopriať si riadny odpočinok predtým, ako sa vydáte na dlhú cestu, to je veľmi dobrý nápad.

Unavený vodič reaguje pomalšie a je pomalší pri odhaľovaní hroziaceho nebezpečenstva, ako napríklad prácu na diaľnici alebo železničných prejazdov.

Únava zhoršuje ako vašu schopnosť spracovávať informácie, tak aj funkciu vašej krátkodobej pamäti.

b