Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Európske finále súťaže mladých vodičov

Image

YETD 2010. Prvé víťazstvo domácich. Dvadsaťšesťročný švédsky reprezentant Andreas Söderström zvíťazil v dramatickom finále tohtoročného ročníka prestížnej súťaže „Mladý európsky vodič kamióna YETD 2010“, ktorej sa v základných kolách zúčastnilo viac ako 10 000 profesionálov vo väčšine krajín starého kontinentu. Patrick Schildmann z Nemecka bol druhý a Zarko Tokic z Rakúska obsadil 3. miesto.

Súťaž vodičov z povolania vo veku do 35 rokov vyvrcholila 8. - 9. októbra na európskom finále v Södertälje neďaleko Štokholmu, v sídle spoločnosti Scania. V dvojdennom prog-rame sa tu stretli finalisti z jednotlivých národných kôl.
Súťažný program zahŕňal disciplíny zamerané na bezpečnosť prevádzky úžitkových vozidiel, jazdu s čo najmenšou spotrebou paliva a ovládanie vozidiel s maximálne presnou manipuláciou vo veľmi stiesnenom priestore.


„Andreas Söderström podal fantastický výkon. Je teraz reprezentantom profesionality a vzorom pre mladých vodičov z povolania na celom kontinente, ale musím povedať, že všetci súťažiaci, ktorí postúpili až do tohto finále, môžu byť na svoje výkony hrdí,“ konšta-toval pri slávnostnom vyhlásení výsledkov v hale Marcuse Wallenberga v Södertälje starší viceprezident spoločnosti Scania Eric Ljungberg.
Víťaz, ktorý si prvenstvom vybojoval tiež mimoriadne cennú trofej - nový ťahač Scania R 480 v hodnote 100 000 EUR, je skutočným profesionálom v odbore. Pracuje ako vodič v dopravnej spoločnosti svojho otca, ktorá je zameraná na diaľkovú dopravu nákladov.

Image

Slovensko reprezentoval Ľuboš Jakúbek z Ilavy. Ľuboš išiel do finále s elánom, nadšením, ale aj mimoriadnym rešpektom. Je bratom Milana Jakúbeka, ktorý je u organizátorov i priaznivcov súťaže známy, raz bol v európskom finále druhý a raz tretí.
„Veľmi som sa na finále tešil, ale očakával som práve to porovnávanie s bratom Milanom, ktorého všetci poznajú“, povedal Ľuboš tesne po súťaži. „Snažil som sa toto vypustiť a sústrediť sa len na disciplíny, v ktorých som si naozaj veril, ekonomická a defenzívna jazda. Žiaľ, nevyšiel mi prvý deň, kedy som prílišnou opatrnosťou prišiel o prvé vzácne body, ktoré sa prenášali do druhého súťažného dňa. Druhý deň to bolo lepšie, ale body už chýbali...“, dodal Ľuboš.

V každom prípade už účasť v tomto finále bola úspechom a svojou osobnou výhrou pre každého súťažiaceho. Ako nám Ľuboš neskôr povedal, možnosť byť tam, zažiť chvíle súperenia ale zároveň i priateľstva ostatných vodičov je zážitok, na ktorý bude vždy spomínať.
Súčasťou finále bol i zaujímavý odborný i spoločenský program pre partnerov finalistov, novinárov, zákazníkov a hostí. Medzi hosťami boli i vodiči umiestnení na 2. a 3. mieste v národných kolách. A práve v súvislosti s nimi Ľuboš Jakúbek povedal: „Žiaľ, pokiaľ bude ďalšie kolo o dva roky, môj vek mi už nedovolí sa súťaže zúčastniť. V každom prípade však budem súťaž sledovať, budem nášmu finalistovi držať palce, chcel by som sa s ním stretnúť, porozprávať sa o súťaži a poradiť mu.“

Súťaž YETD (Young European Truck Driver ) je významnou súčasťou svetovej iniciatívy usilujúcej o podstatné zvýšenie bezpečnosti cestnej prevádzky úžitkových vozidiel a švédska automobilka Scania ju organizuje od roku 2003.
„Vodič je rozhodujúcim faktorom bezpečnosti cestnej nákladnej dopravy. Vozidlá a infra-štruktúra predstavujú tiež významné prvky previazaného komplexu, ale pre prevádzkovú efektívnosť a bezpečnosť je najdôležitejší ľudský činiteľ. Scania preto prostredníctvom tejto súťaže usiluje o zásadné zvýšenie úrovne vodičskej profesie, o motiváciu mladých vodi-čov v dosahovaní najlepších parametrov prevádzkovej efektívnosti a bezpečnosti, rovnako ako s tým priamo súvisiaceho dopadu nákladnej dopravy na životné prostredie,“ doplnil Ljungberg.

Partnermi súťaže sú Európska komisia (EC), Medzinárodná únia cestnej dopravy (IRU) a sponzormi Volkswagen, Krone, Shell a ďalší.

Priamo na Slovensku súťaž podporilo MDPT odbor BECEP, Policajné prezídium, združe-nie dopravcov Česmad Slovakia, mediálne magazíny Kilometer, Transport a Trucker.

b