Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Zbrusu nová Setra ComfortClass 500

Zbrusu nová SetraZnačka Setra predstaví na Medzinárodnej automobilovej výstave úžitkových vozidiel IAA (20. až 27. september 2012) novú generáciu turistických autobusov. Svetovou premiérou ComfortClass 500 stuttgartský koncern Daimler AG posúva hranice oblasti hospodárnosti, komfortu, bezpečnosti a hodnoty na vysokú úroveň a spĺňa už teraz budúce zákonné požiadavky. Pre Lothara Holdera, hovorcu značky Setra spoločnosti EvoBus GmbH, poskytuje nová autobusová koncepcia všetky dôvody na to, aby mohol sebaisto hľadieť do budúcnosti: „S novým radom ComfortClass 500 chceme našich zákazníkov nastaviť nielen na výzvy nadchádzajúcich rokov. S tuto novou autobusovou generáciou posúvame hranice dizajnu, aerodynamiky a hospodárnosti a umožňujeme zažiť budúcnosť už dnes.“


Nový dizajn s mäkko vedenými líniami

Pri pohľade na ComfortClass 500 šikmo spredu udrie do očí dynamicky prebiehajúca hliníková lišta s novým ozdobným prvkom na druhom stĺpiku. Mierne stúpajúca a klesajúca línia je vedená okolo celého nového autobusu. V čelnej oblasti mu dáva priateľskú tvár, ktorá všetky požiadavky aerodynamiky pokrýva výraznými líniami a mäkkými plochami. Prvý raz v histórii vývoja vozidiel z Neu Ulmu boli kontúry vozidla testované a zdokonalené vo vlastnom aerodynamickom tuneli v stuttgartskom Untertürkheime.

Medzi najviditeľnejšie novinky ComfortClass 500 patrí novonavrhnutý predný svetlomet, ktorý je sériovo osadený denným osvetlením so svetelnými diódami LED a stretávacím svetlom H7. Novovyvinuté svetlomety svojím lepším osvetlením oblasti pred vozidlom zaručia ešte viac bezpečnosti.

Na bokoch vozidla je nápadná dynamicky stúpajúca línia spodnej hrany okien, ktorá zachytáva trojrozmerný emblém značky s nápisom Setra striebornej lesklej farby na druhom stĺpiku a ako sokel podopiera výrazný tretí stĺpik. Jej klesajúca línia v oblasti priestoru motora zvýrazňuje nové hnacie ústrojenstvo aj vizuálne. Nový vzhľad ComfortClass 500 umocňuje aj aerodynamická zadná časť.


Aerodynamický tvar znižuje spotrebu paliva

Zníženie odporu vzduchu o 20 percent sa výraznou mierou podieľa na znížení spotreby paliva až o päť percent. Spolu s novou aerodynamickou zadnou časťou s odtrhovou hranou, ako aj ďalšími detailnými opatreniami ComfortClass 500 dosahuje hodnotu cw iba 0,33, čo je v tomto odvetví zatiaľ jedinečná hodnota. Inžinieri navrhli čelnú oblasť ComfortClass 500 so zväčšenými polomermi ústupu strechy. Takisto bol nanovo navrhnutý predný stĺpik, takže sa podarilo podstatne znížiť stratu obtekania na čelnej ploche a obtekajúci vzduch v tejto oblasti prilieha k telu autobusu. To sa podarilo dosiahnuť aj tým, že predtým pravouhlý profil ramena zrkadla dostal na novom vozidle aerodynamický tvar.


Svetová novinka v konštrukcii autobusov: aquablade

K nižšiemu odporu vzduchu prispieva aj nový systém predných stieračov s plochou lištou aquablade, ktorý vodu ostrekovača privádza priamo pred stieraciu manžetu stieracej lišty bez oblúkov. V nej je integrovaný rozvod vody. Takýmto spôsobom možno zaručiť rovnomerný rozvod umývacej kvapaliny. Stieracie lišty s dĺžkou 1 000 milimetrov v kombinácii s lištou na rozvod vody predstavujú svetovú novinku v konštrukcii autobusov.


Rozšírená nástupná oblasť

V ComfortClass 500 sa na mnohých miestach podarilo získať nový priestor. To vidno veľmi dobre na prednej, trojstupňovej nástupnej oblasti, ktorá je vďaka predĺženiu prednej časti teraz podstatne širšia.

Na pravej strane vedľa sedadla sprievodcu je ComfortClass 500 vybavený ďalšou odkladacou schránkou na propagačný alebo informačný materiál. Na protiľahlej strane nástupu držadlo kopíruje priebeh schodov a pokračuje dynamicky až do oblasti kokpitu. V dvojfarebnom kokpite je nástupná oblasť ladená v kombinácii sivej a béžovej farby, ktorá dáva novej generácii autobusov aj celému priestoru pre cestujúcich priateľský vzhľad.

Stupne v prednej časti majú až po pracovisko vodiča jednotnú výšku 184 mm, odtiaľ do uličky 220 mm. Takýmto návrhom stupňov sa v kombinácii so zvýšením rámu vozidla podarilo vylúčiť šikmú časť uličky v prednej časti vozidla. V zadnom nástupe sú stupne vysoké 250 mm.


Ergonomická: nová prístrojová doska ComfortClass 500

Rýchly a pohodlný prístup k ovládacím prvkom, optimalizovaná poloha sedenia, ergonomicky vylepšená, zavesená sústava pedálov a lepší prehľad uľahčia vodičovi prácu. Vývojári do svojich funkčných úvah zahrnuli aj miesto na početné potreby vodiča a vytvorili miesto na ďalšie odkladacie možnosti. Viac miesta ponúka aj odkladací priečinok v stredovej konzole. Srdcom novonavrhnutej prístrojovej dosky je farebný displej s vysokým rozlíšením so štyrmi okrúhlymi ručičkovými prístrojmi. Aj usporiadanie tlačidiel a zoskupenie jednotlivých ovládačov na prístrojovej doske pracoviska vodiča vývojári navrhli nanovo. Tu je všetko na svojom mieste.

Zbrusu nová Setra

Rýchle a rafinované ovládanie garantuje nový systém „Stacks & Cards“ (stohy a karty), ktorý pomocou tlačidiel na volante umožňuje efektívnu navigáciu v jednotlivých zoskupeniach ponúk (stohy – ako napríklad informácie o trase alebo aktuálne údaje o vozidle) a ich podponuky (karty).

Novinkou sú v ComfortClass 500 aj tlačidlá na volante so zvýšenou funkčnosťou, ktoré odbúravajú potrebu spínačov na prístrojovej doske.


Multimediálny systém Coach: súhra vzhľadu a funkčnosti

Sériový multimediálny systém Coach (CMS) je symbolom zábavy, informácií a funkčnosti na najvyššej úrovni. Založený je na oboch súčastiach integrovaného centra Coach Communications Center (CCC) z dielne Bosch a rozšíreného Coach System Extension (CSX). CSX je sériovo montovaná riadiaca jednotka navrhnutá špeciálne pre autobusy, ktorá pomocou tlačidiel reguluje priestorové funkčné a zvukové oddelenie – napríklad pri regulácii hlasitosti – medzi zónou vodiča a priestorom pre cestujúcich.


Nové schránky na batožinu – otvorené na všetko

Vnútorná svetlá výška ComfortClass 500 bola z pôvodných 1 990 mm zvýšená na 2 100 mm. Dizajnový obrys vzduchového kanála sa otvára smerom k bočnému oknu. To znamená viac svetla vo vnútri a lepší výhľad z bočného okna. V novej generácii autobusov pokračuje osvedčený systém otvorených prehľadných batožinových odkladacích priestorov, ktorých úložný objem je vyšší a ktoré sú teraz ešte lepšie prístupné.

V prednej časti autobusu sa nachádza nová a odstupňovaná predná kupola s logom Setra a obvodovým dymovým sklom – ďalší vrchol ComfortClass 500.


Nový látkový strop: elegantný a praktický

Nad hlavami pasažierov preklenuje priebežný látkový strop stredovú uličku – v konštrukcii autobusov je to absolútna novinka. Strop novej koncepcie je navrhnutý ako priebežná plocha a svetlou farbou zvyšuje nový pocit priestornosti v autobuse.


Modulárne nastaviteľné servisné zostavy

Sériové lampy na čítanie zo svetelných diód LED a vzduchové dýzy sú modulárne usporiadané v „servisnom pruhu“ a v prípade potreby ich možno prispôsobiť príslušnému deleniu sedadiel. Tento nový a patentovaný systém je pre prevádzkovateľa autobusu veľmi výhodný, pretože v prípade prestrojenia môže ovládacie jednotky pružne prispôsobiť novému usporiadaniu sedadiel s existujúcimi konštrukčnými dielmi.


Dĺžková koncepcia: práca na mieru v prospech užitočného zaťaženia

Autobusy radu ComfortClass 500 sú teraz väčšie a o 95 mm dlhšie ako ich predchodcovia. Nové S 515 HD má celkovú dĺžku 12 295 mm pri nezmenenej šírke 2 550 mm. Celková výška vozidla s klimatizáciou na streche predstavuje 3 770 mm. S 516 HD je dlhé 13 115 mm, S 517 HD meria 13 935 mm.

Rázvor bol zväčšený o desať milimetrov, previs vzrástol o 70 mm, predný nájazdový uhol však ostal nezmenený a má sedem stupňov. Zadný nájazdový uhol predstavuje na všetkých variantoch HD 6,9 stupňa. Základný rám vozidiel bol v porovnaní s pôvodným konštrukčným radom zvýšený o 40 mm. To prináša väčší objem priestoru na batožinu, ktorý sa podarilo zväčšiť z 8,4 na 8,5 m³ a bez WC dokonca na 9,7 m³.


Vyššia dynamika a bezpečnosť pri nižšej hmotnosti

Holá karoséria vychádza aj naďalej z osvedčenej techniky prstencových nosníkov, je však vyhotovená ako výrazne tuhšia. O to sa starajú nové odľahčené štruktúry s novými uzlovými prvkami a optimalizovanými prierezmi stĺpikov.

Cielené použitie vysokopevnej ocele garantuje efektívnu ochranu cestujúcich, takže všetky modely radu ComfortClass 500 už teraz v plnom rozsahu spĺňajú požiadavky sprísneného európskeho predpisu ECE R66/01, ktorý bude účinný od roku 2017.


Nový systém kontroly tlaku v pneumatikách – užitočná vecička

Výrazne vyšší komfort, prehľad a viac bezpečnosti sľubuje nový systém kontroly tlaku v pneumatikách, ktorý na požiadanie vodiča zobrazí aktuálny tlak v pneumatikách na displeji prístrojovej dosky. Okrem toho je ComfortClass 500 vybavený novou, veľmi citlivou elektronickou reguláciou výšky. Elektronickým spustením karosérie o 20 milimetrov od rýchlosť 95 km/h sa zníži odpor vzduchu – to prináša citeľnú úsporu paliva pri nezmenene pokojných jazdných vlastnostiach.


Zdokonalené  bezpečnostné systémy

Zdokonalený aktívny asistent brzdenia (ABA2) s novým kolesovým snímačom pribrzdí turistický autobus aj pri rozpoznaní nepohybujúcich sa prekážok. Tempomat s reguláciou odstupu (ART) zabezpečuje dodržiavanie nastaveného odstupu. Ak pred autobusom nejazdí žiadne vozidlo, systém sa pri rýchlosti menej ako 15 km/h automaticky vypne. Nie však na ComfortClass 500, ktorého ART je teraz vybavený aj rozšírenou funkciou asistenta zastavenia (AHA). Tento ostáva aktívny aj pri nižšej rýchlosti a autobus aj vo viaznucej premávke a pri rozjazde vždy uvedie do požadovanej funkcie regulácie odstupu.


V centre pozornosti systému ATAS je vodič

V autobusovom odvetví úplne nové je použitie systému na sledovanie príznakov únavy vodiča – Attention Assist (ATAS). Systém ustavične vyhodnocuje informácie o kondícii vodiča na základe zvolených kritérií, ako sú pohyby volantom a brzdné aktivity, stláčanie ovládača smeroviek, rýchlosť vozidla a aktuálny denný čas.


S motorom Euro VI do budúcnosti priateľskej k životnému prostrediu

V prípade pohonu ComfortClass 500 ide o radový šesťvalec nového konštrukčného radu OM 470, ktorý je zabudovaný v stojacej polohe. Zo zdvihového objemu 10,7 l  vyvinie výkon 315 kW (425 k) pri 1 800 1/min. Maximálny krútiaci moment dosahuje 2 100 Nm pri 1 100 1/min. Tieto údaje a výkonová charakteristika nového hnacieho agregátu zaručujú suverénne jazdné vlastnosti. Motor je vybavený jedinečným vstrekovaním Common Rail so zosilnením tlaku (X-PULSE). Umožňuje extrémne presné vstrekovanie paliva so selektívnou reguláciou jednotlivých valcov, vysoký vstrekovací tlak až 2 100 barov, ako aj voľne modulovateľný priebeh vstrekovania. To je predpoklad nízkej spotreby paliva, nízkych emisií a pokojného chodu motora.

Ďalšie zlepšenia vyplývajú z účinnej trojstupňovej motorovej brzdy s podstatne vyšším výkonom a z asymetrického turbodúchadla poháňaného výfukovými plynmi. Napriek spätnému vedeniu spalín zaisťuje rýchlu odozvu na pohyb pedálu v prospech živých jazdných vlastností. Charakteristika krútiaceho momentu nového hnacieho agregátu umožňuje nízke a hospodárne otáčky. Okrem spontánnej reakcie motora presvedčí aj jeho ohromný krútiaci moment, ktorý dosahuje svoju plnú hodnotu 2 100 Nm prakticky už pri 1 000 1/min.


Nová prevodovka GO 250-8 PowerShift

Spolu s motormi Setra zavádza v ComfortClass 500 novú 8-stupňovú manuálnu prevodovku GO 250-8 PowerShift. Plne automatizovaný agregát vychádza z osvedčenej prevodovky GO 240-8 PowerShift.

b