Ako ohodnotiť prácu za volantom

Pred tým ako prvý krát sadnete za volant kamiónu si prečítajte tento článok.

Dokumenty a tlačivá

Stiahnite si dovolenkový list alebo ďalšie potrebné tlačivá celkom zdarma.

Všetko o kvalifikačnej karte vodiča

Informácie o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku profesionálnych vodičov.

Nový motor Volvo - spĺňajúci normu Euro 6 (video)

Nový motor Volvo - spĺňajúci normu Euro 6 (video)Spoločnosť Volvo Trucks predstavuje motor navrhnutý tak, aby spĺňal prísne environmentálne požiadavky Euro 6. Emisie oxidov dusíka klesli o 77 percent a emisie pevných častíc až o polovicu. Ako prvý sa predstaví motor D13 s výkonom 460 koní, ktorý dnes poháňa viac ako tretinu nákladných vozidiel Volvo.

„Model Volvo FH dostane nový motor Euro 6 s výkonom 460 koní optimalizovaný pre rýchlu a hospodárnu prepravu na dobrých cestách. Prvé nákladné vozidlá s novým motorom budú dostupné na jar 2013," hovorí Mats Franzén, manažér v oddelení stratégie a plánovania motorov spoločnosti Volvo Trucks.

Zákaznícky dopyt po nákladných vozidlách Euro 6 je stále nízky. Od februára 2012 je možné certifikovať vozidlá podľa nových noriem, ale potrvá ešte dva roky, kým budú požiadavky povinné pre všetky nové nákladné vozidlá. Prísne emisné normy vyžadujú moderné riešenia v oblasti motorov vrátane mnohých nových prvkov, ktoré na druhej strane zákazníkom zvýšia náklady. Tieto vyššie náklady sa však môžu čiastočne kompenzovať rôznymi finančne motivačnými balíkmi pre regionálnu a diaľkovú dopravu v Európe.

„V súčasnosti je veľmi ťažké určiť, aký vysoký bude dopyt. Ponuka najobľúbenejších motorov v konfigurácii spĺňajúcej požiadavky Euro 6 je odpoveďou na potreby veľkej skupiny našich zákazníkov. Ostatné motory vo vyhotovení Euro 6 budú predstavené s dostatočným predstihom pred 1. januárom 2014, kedy sa tieto požiadavky stanú povinné," tvrdí Mats Franzén.

Vyskúšaná a overená technológia

Motory Volvo D13 vo verzii Euro 6 vychádzajú z vyskúšaných a osvedčených motorov spĺňajúcich normu Euro 5. Rovnako ako jeho predchodca, je nový motor radovým šesťvalcom so združenými vstrekovačmi a katalytickým prečisťovaním výfukových plynov (SCR). V súlade s novými emisnými požiadavkami je využitá aj recirkulácia výfukových plynov (EGR) a dieselový filter pevných častíc (DPF) - systémy, ktoré spoločnosť Volvo Trucks používa už niekoľko rokov v USA a Japonsku. V porovnaní s normou Euro 5 sa emisie oxidov dusíka znížili o 77 % a emisie pevných častíc až o polovicu.

Zameranie sa na úsporu paliva a spoľahlivosť

Systém SCR, ktorý premieňa oxidy dusíka vo výfukových plynoch na neškodný dusík a vodnú paru, tvorí s filtrom pevných častíc kompaktnú jednotku, ktorá zaberá minimálny priestor. Filter pevných častíc zachytáva a spaľuje mikroskopické častice vo výfukových plynoch a počas prevádzky sa automaticky regeneruje. Systém EGR slúži predovšetkým na zvýšenie teploty výfukových plynov v okamihu, keď motor nie je dostatočne zohriaty. K optimálnemu chodu systému SCR je potrebné, aby výfukové plyny dosiahli teplotu aspoň 250° C. Konvenčné systémy EGR ochladzujú cirkulujúce výfukové plyny  s cieľom znížiť teplotu motora a zaistiť nižšie emisie oxidov dusíka. Napriek tomu je v motore spĺňajúcom normu Euro 6 systém EGR počas jazdy na diaľnici takmer neaktívny a nemôže tak negatívne ovplyvňovať spotrebu paliva.

„Vyvinuli sme spoľahlivé riešenie, ktoré nielenže spĺňa emisné požiadavky, ale tiež poskytuje zákazníkom ďalšie výhody v podobe optimálnej úspory paliva a bezproblémovej prevádzky vozidla," dodáva Mats Franzén.

Fakty o motore Volvo D13 460 vo verzii Euro 6

- Radový, 6-valcový motor s objemom 13 litrov a výkonom 460 koní.
- Maximálny výkon pri 1 400 až 1 900 ot./min: 338 kW.
- Maximálny krútiaci moment pri 1 000 - 1 400 1/min: 2 300 Nm.
- Automatická prevodovka Volvo I-Shift.
- Motorová brzda VEB+ pri 2 300 1/min: 375 kW.
- Dostupné pre Volvo FH, s pohonom 4x2/6x2, ťahač alebo podvozok určený na dostavbu, vrátane vozidiel na prepravu nebezpečného materiálu (ADR).
- Dostupné pre nákladné vozidlá s pravostranným aj ľavostranným riadením


Fakty o Euro 6

- Emisie oxidov dusíka na úrovni jednej pätiny verzie Euro 5.
- Emisie pevných častíc predstavujú polovicu oproti verzii Euro 5.
- Bude povinné spĺňať emisné normy v prostredí s teplotou minimálne -7° C.
- Emisné normy zahŕňajú oxidy dusíka (NOx), pevné častice (hmotnosť), pevné častice (množstvo), amoniak (NH3), oxid uhoľnatý (CO) a uhľovodíky (HC).

b